on декември 11, 2012 by admin in Uncategorized, Comments (0)

Как ЕМДР може да помогне на моето дете?

ЕМДР и Вашето дете

Jon Kramer, CSW, LCSW

(превод)

Наблюденията ми показват, че дадени симптоми намаляват по- бързо при по- малки деца, отколкото  същите -при възрастни. Изглежда децата имат по-големи възможности за бързи промени. Възможно е моделите да не са така здраво  вкоренени както е при възрастните… Травмата, тревожността или фобията са  имали по- малко време да завладеят психиката и тялото им. Каквито и да са хипотезите, важно е да се знае, че ЕМДР помага на децата да се предвижат по- бързо в положителната посока.

Моята практика показва, че ЕМДР е полезен метод за терапия при по-малки, деца с все още не дотам развити вербални способности. В тези случаи по-лесно се създава терапевтичен сетинг и терапията  прилича на игра.; игра между терапевта и детето. Когато децата се забавляват, за тях е по- лесно да се озоват в кабинета на терапевта.

“Девет-годишният Томи  влезе колебливо в кабинета, като нежно бе подканян от своите родители. Бе насочен към мен от социалния работник в училище. Според родителите му, той изпитвал социални затруднения  и това пречело на взаимоотношенията му с връстниците, както и да изпълнява ученическите си задължения. През първата фамилна сесия  Тими бе кротък, но  чоплеше пръстите си. По ръцете му имаше зараснали ранички, където се беше чесал. По време на сесията  Тими  бе съвсем тих, като отговаряше  с една или две думи. Това ми даде основание да реша да приложа ЕМДР.

Като използвах комбинация между фамилни и ЕМДР сесии аз се  опитвах да науча повече  за моментите на тревожност на Тими. Първите  спомени включваха времето, когато  Тими почти  бе паднал в семейния басейн (на 3 години). Разбрах, че родителите му са го записали сега  в клас по плуване в училище и първия ден Тими отказал да влезе в басейна.

В присъствието на родителите започнах ЕМДР чрез потупване с ръце  по плешките, докато семейството му преразказваха  историята  за отказа му да влезе в басейна. Потупването с ръце  изглежда добра алтернатива на традиционното движение на очите. Често е трудно и объркващо за детето да координира съответните движения на очите. Помолих Тими  да говори силно и спокойно за този ден, докато продължавах с ЕМДР.  В определен момент от общата ни работа интегрирах  ЕМДР  с оцветяване и рисуване. Прехвърлях се и на потупване по раменете, когато беше необходимо. Тими започна рисувайки басейна и едно момче обградено от риби подобни на акули. Ние продължихме и картините на Тими продължиха да се променят. Замръзналата фигура се бе хванала за парче дърво,  след това се появи усмихната риба и  момчешката фигура  се беше качила  на гърба й и изглеждаше доста спокойна и релаксирана.

Когато семейството дойде за 9-тата сесия, вече не се налагаше нежно да го побутват. Тими влезе с широка усмивка в кабинета, докладвайки, че вече взима участие в уроците по плуване. Раничките бяха зараснали, а той изглеждаше значително по- спокоен. По време на тази сесия и на следващата използвах комбинация   от ЕМДР и игрова терапия за да подсиля успеха на Тими.

Бяхме се разбрали за 10 сесии. Тими, родителите му и училишният социален работник информираха, че той показва  много по добри умения за социални контакти и се справя доста по-добре и с училищните си задължения. Тими завърши срока без инциденти. Родителите му се свързаха с мен през лятото да ми съобщят, че Тими е на лагер  и се чувства добре. Бяхме единодушн, че Тими бе решил да бъде «истинско деветгодишно момче»».

ЕМДР може де бъде полезна терапия при тревожност, както и при по- общи проблеми в детството. Използвал съм ЕМДР с деца, диагностицирани с разстройство на дефицит на вниманието. Изчистването на   страха, който аз наричам «емоционален шум», помага на децата и семействата им да се справят с трудната  диагноза Attention Deficit Disorder (ADD).Понякога има нужда от лекарства  заедно с ЕМДР – терапията, виждах деца, които на края на терапията  можеха по-добре да се фокусират, бяха по- малко импулсивни  и по-добре организирани. В някои сллучаи можеха дори да спрат лекарствата.

Често е трудно да се отдели детето от проблема му.  И за да стане още по- объркващо, трудно е да се отграничат затрудненията на детето с ученето- от неговата тревожност и страхове. Терапията на говорене върши своята работа и я върши в посока  подобряване. Съшито може да се каже и за Игровата терапия, Но съчетани с ЕМДР  постигнах впечатляващи трайни резултати.

Няма коментари

Вашият коментар

XHTML: Allowed tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>